Esther Maria Bjørneboe
Grensesteder
27.04.-21.05.2023
Utstillingen åpnet torsdag 27. april 2023.
Esther Maria Bjørneboe (f. 1971, Bjarkøy) bor og arbeider i Oslo, og har hovedfag ved Institutt for Farge på Statens Håndverks - og Kunstindustri Skole. Hun har mottatt Statens Garantiinntekt for Kunstnere og har en lang rekke utstillinger bak seg. Hun er innkjøpt til flere private og offentlige samlinger, eksempelvis i KODE Kunstmuseum, KORO, Utenriksdepartementet, Statsministerens kontor og Universitetet i Oslo. Bjørneboe har gjennomført utsmykkingsoppdrag for offentlige bygg i flere kommuner, for Kulturbyrået Mesén og for KORO. Parallelt med sin utstillingsvirksomhet har hun tatt oppdrag som avistegner/rettstegner for dagspressen, de seneste år for NRK Dagsrevyen og Morgenbladet.
Esther Maria Bjørneboe åpnet to separatutstillinger 27. April 2023, i to ulike visningsrom med kort gangavstand til hverandre: LNM viste utstillingen Rødt flagg (respons) med malerier på papir og lerret, mens Kunstverket Galleri viste utstillingen GRENSESTEDER med gouachemalerier på papir. Utstillingene var uavhengige av hverandre, men felles for dem begge var at de har en overordnet tematikk i utforskning av fargens virkning og møter.
Utstillingen Grensesteder bestod hovedsakelig av to ulike serier som kretser rundt tanker om hvor grenseoverskridende vi, og vår opplevelse av verden rundt oss, til enhver tid er. Seien Grensemerke #1-19 (2022) er inspirert av de enkle og fargesterke stolpene mellom to land som markerer skillelinjen, men som er plantet i et felles landskap. De innehar tilsynelatende en uoverkommelig kontrast, men danner en statisk ro i sin motsetning. Serien Varde #1-14 2022 viser til byggverk som plasseres på høyder i landskapet for å kunne kommunisere og varsle på lange avstander.
Selv sier Bjørneboe dette om tematikken i utstillingen:
«Grensen kan oppleves som noe konkret og trygt, men også kontrollerende. Når grenser opphører, oppstår det nye et annet sted. Mitt blikk søker ofte til møtene som ligger i grensen. Det er her jeg finner avklaring. I arbeidet med det abstrakte maleriet står jeg overfor valg som handler om å la fargen tåle møtet med en annen, i kontrasten. Det er diskusjon som handler om innhold. Selv om jeg har erfart disse diskusjonene mange ganger før (noe som skulle tilsi at jeg vet noe om det som skal skje) så er gleden over for dette nye møtet så stor at det har en tendens til å utslette tidligere erfarte møter fra hukommelsen, som om jeg aldri har opplevd det før.»
Utstillingen ble støttet av Kulturrådet.