Kunstverket presenterer:
Arne Bendik Sjur
Lydløse rop fra lukkede uendelige rom 1971 - Forlatte Rom 2017 - 08.06.–01.07.2017
Utstillingen er Arne Bendik Sjurs første presentasjon av fotografiske arbeider. Utstillingen formidler et møte mellom en serie koldnålsarbeider fra 1971 og nye fotografier 2017.
Utstillingens tittel tar utgangspunkt i billedserien Lydløse rop fra lukkede uendelige rom, koldnålsarbeider fra 1971 bestående av 22 ulike motiv som uttrykker Sjurs særegne symbolske billedspråk. Arbeidet ble innkjøpt av Nasjonalmuseet i 1983. Serien fra 1971 sammenstilles her med de siste to års fotoprosjekt med tittelen Forlatte Rom (2017).
Arne Bendik Sjur (f.1941) tilhører generasjonen grafikere med betydning for norsk moderne kunsthistorie. Han var i stor grad med på å prege kunstlivet i Norge fra 1960-årenene og hans kunstneriske virke har bidratt til å styrke grafikkens posisjon i samtiden.
Både som radérkunstner og fotograf er Arne Bendik Sjur autodidakt. Han debuterte på Høstutstillingen i 1965 og holdt sin første separatutstilling ved Galleri 27 i 1967. Både vestlig og ikke-vestlig kunsthistorie og arkitektur er en viktig kilde, som sammen med studiereiser til Asia og Hellas og et betydningsfullt opphold i USA i 1966-67, har gitt Sjur inspirasjon til en kontinuerlig utvikling av både tematikk og romkomposisjon i arbeidene. Det er Sjurs særegne sensibilitet for lys- og romkomposisjoner han nå også studerer og viderefører i et stramt fotografisk prosjekt med tittelen Forlatte Rom.
Sjurs kunstneriske kvalitet finner vi både i hans motivunivers og ikke minst i hans tekniske og håndverksmessige uttrykk. Bildenes budskap oppstår i selve arbeidsprosessen, enten det er grafikk eller fotografiet som er medium. Sjur tillegger bildene et svært personlig og privat innhold, men likevel lykkes han med å gi arbeidene en allmenn referanse med en nærmest mytisk og visuell vakker poesi. Dette gjelder både hans grafiske produksjon fra 1970-årene, så vel som den nyeste fotoserien som formidles i denne utstillingen.